מתי מתפרסם מדד תשומות הבניה

איש מראה לעובדים מתי מתפרסם מדד תשומות הבניה

מהו מדד תשומות הבניה? מדובר במדד שמחירי דירות מקבלן במסגרת קנייה בפרויקטים חדשים מתעדכנים גם על פיו, בהתאם לשינויים בעלויות חומרי הבניה ושירותים נלווים לבניה ומחיריהם, כגון בטון וברזל, מדד אשר מתעכן אחת לחודש. מתי מתפרסם מדד תשומות הבניה, מדד תשומות הבניה בעצם משקף את עלויות הבניה לקבלן. הוא לוקח בחשבון גם עלויות של אנשי מקצוע כגון מהנדסים, פועלי בניה בשטח, חשמלאים, רצפים, וכדומה. מדד זה מגן על הקבלן משלב בניית הפרויקט ועד להעברת המפתח לרוכשי הדירות, ומבטיח שהקבלן לא 'יספוג' על בשרו את התייקרות תשומות הבניה ועליית המדד בטווח השנים הללו.

את מדד תשומות הבניה מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל 15 בחודש. יש מקרים בהם המדד יעלה וישנם מרים שבהם המדד ירד, זה תלוי, כאמור, במחירים של אותן 'תשומות בניה'. כמובן שבמרבית המקרים המדד יעלה ולא ירד. יש שנים בהן מדד תשומות הבניה עולה בשנה בכ-8% ויש שנים בהן הוא עלה רק במחצית מכך, בשיעור של כ- 4%.

אתר בנייה

רכישת דירה בהתאם לחוק מכר

חוק המכר בישראל מאשר להצמיד את מחיר הדירה למדד תשומות הבניה. חשוב להבין שסכום שכבר שילמתם על חשבון הדירה לגביו לא תחושב הצמדה, אלא רק הסכומים העתידיים עד גמר התשלום אלו הם שיחויבו בהצמדה למדד תשומות הבניה.

מימון מהבנק לא מתחשב ב'הצמדות' עתידיות

שוב לדעת כשלוקחים מימון מהבנק לשם רכישת דירה מקבלן, שהבנק עצמו לא ייקח בחשבון את ההצמדות למדד תשומות הבניה, אלא ייקח בחשבון נטו את סכום ההלוואה/המימון שאליו התחייבתם. לכן חשוב לבדוק מראש מהו צפי הסכום הכולל שעליו תשלמו עבור הדירה, כולל ההצמדות למדד כדאי לברר מראש ולהתארגן בשביל העלות הזאת וכן כמה לוקח עורך דין בקניית דירה ועוד דברים שכדאי לכם לברר.

מדד תשומות הבניה משמש גם כלי-הערכה לבעלי מקצוע כמו: אדריכלים, קבלנים,יזמים, מעצבי פנים, מנהלי עבודה ומפקחי בניה, קבלני עבודות עפר, קבלני תשתיות, עורכי דין העוסקים בנדל"ן, שמאים, ועוד. מומלץ לעקוב מתי מתפרסם מדד תשומות הבניה, כאמור – בכל 15 בחודש ניתן לראות את נתוניו הגלויים לציבור באתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובעיתונות הכלכלית לסוגיה. שינוי המדד השנתי במחירי תשומות הבנייה למגורים מחושב לפי שינויים בנ'קודות' מחודש דצמבר בשנה שחלפה ועד לחודש דצמבר בשנה הנוכחית-שמסתיימת. רק לידיעה כללית, יש גם מדדים נוספים בנדל"ן, כמו למשל מדד תשומות הבניה למסחר ולמשרדים, ומדד תשומות הבניה לסלילת כבישים ובניית גשרים, כמו כן במכיר דירה כדאי לברר מראש ולברר כמה מס שבח משלמים על מכירת דירה.

איש מדבר עם אישה והוא בהלם

מתי מתפרסם מדד תשומות הבניה ומה העלויות בניית פרויקטים למגורים

כמובן שעלות בניית פרויקט למגורים כרוכה בתקציבי ענק, ושכל חברה קבלנית מחשבת היטב את כדאיות הקמת פרויקט עוד בטרם שהיא מתחילה לתכנן אותו ולבנות אותו בפועל. יש הרבה מאוד משתנים שנכנסים לחישובי הכדאיות-הכלכלית בהחלטה על הקמת פרויקט, והרבה מהם לוקחים בחשבון תמונת-מצב עתידית, שלא תמיד פשוט לצפות אותה מראש. קחו לדוגמא את משבר הקורונה העולמי שנחת עלינו גם כאן בישראל והסית מהמסלול ענפים שלמים, והשפיע בתוך כך גם על ענף הנדל"ן כמובן וכן על לקיחת משכנתא לצורך קניית דירה.

בטוח שישנם פרויקטים נדל"ניים לשקעה ולמגורים שספגו מכה קשה בעקבות משבר הקורונה, ושהעלויות שנצפו לגביהם בתחילת הדרך השתנו לחלוטין בעקבות המשבר ולוחות-הזמנים החדשים הוא הכתיב. הרבה פרויקטים מתעכבים, הרבה לקוחות יקבלו את המפתח לדירה באיחור של חודשים רבים בגלל משבר הקורונה, הרבה בעלי מקצוע לא יכולים להגיע לאתרי הבניה בשגרה, הרבה חומרי בניה שמיובאים מחו"ל בשגרה תקינה מתעכבים עכשיו במכולות בנמלים בחו"ל, כל אלה בוודאי משפיעים גם על מדד תשומות הבניה בפרט בקניית דירה על הנייר ובאופן ישיר ישפיעו על מחירי הדירות החדשות.

מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם

תוכן עניינים
אהבתם את המאמר? שתפו!
התקשרות מהירה
050-6725005
או השאירו פרטים ונחזור אליכם
מה חדש באתר?
Open chat
שלום וברכה!
אני אודליה דדון מנכ"לית החברה.
אני כאן כדי לסייע לכם במה אוכל לעזור?
Call Now Button