חברות בנייה בישראל

באתר בנייה פגישה

"אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות", איזה משפט נצחי זה. וכמה הוא נכון. משפט משנות ה-20 ועדיין כל כך אקטואלי. כיום אנחנו נהנים מתנופת בנייה מפוארת בכל רחבי הארץ, אבל פעם זה היה צנוע כמו 'בעיר שעלתה מן החולות', ב'תל אביב הקטנה'…תראו לאן הגענו מאז שכל רחוב דיזנגוף היה רק צריפים בודדים, אפילו לא בתים מבטון. אם קוראים קצת על ראשית הבנייה בישראל המודרנית, על תקופת 'הישוב הישן' מבינים כמה מרגשת הקפיצה הענקית שעשו מאז חברות בנייה בישראל.

פעם היו לנו כאן רק חברת 'שיכון עובדים' וחברת 'סולל בונה', שאפילו השמות שלהן מיושנים. המילה 'שיכון' היא כשלעצמה מסמלת בתים פשוטים, דיור הכי אפור ובסיסי, הכי 'קרונות רכבת' מבטון עם בקושי ספסל אחד באמצע. אבל תראו איזו אימפריית-בנייה יש לנו היום בישראל, איזו עוצמה מפוארת של יזמים, דירות מקבלנים, איך הערים שלנו צמחו והפכו להיות מטרופולין תוסס, יישובים עם רמת חיים גבוהה, אם זה בנייה בעיר או בכפר, במרכז או בדרום או בצפון, כל רחבי הארץ כמו בחגיגת נדלן אחת גדולה. חברות בנייה בישראל הן המנוע של הכלכלה שלנו, הקטר המוביל של המשק והקהילה.

חברות בנייה בישראל מהמובילות

לחברות הבנייה בישראל יש את 'איגוד הקבלנים והבונים בישראל' בראשות מר ראול סרוגו. האיגוד מרכז את אנשי המקצוע המובילים בתחום המספקים שירותי רכישת דירה מקבלנים, מספק 'מטריה' ארגונית ומבטיח שמירה על איכות בנייה וסטנדרטים מקצועיים בלתי מתפשרים (הרי אף אחד לא רוצה שייפלו לו מרפסות בקניית הדירה החדשה) בין חברות הבניה הוותיקות בישראל ניתן למצוא את: דניה סיבוס, אפריקה ישראל, אזורים, צמח המרמן, שיכון ובינוי, אפרידר, פרץ בוני הנגב, י.ח דמרי, אלמוג, בסר, אלקטרה, אביסרור, רוטשטיין, צרפתי ובניו, גינדי, פדלון, חג'ג', יוסי אברהמי, משהב,קרדן,אשטרום ועוד.

איש עם ציוד לאתר בנייה שמאחוריו טרקטור

הקורונה פגעה ב'כנף', אבל הטיסה ממשיכה

אז מה קורה בקרב החברות שמובילות את ענף הבנייה בישראל לאחרונה ובעקבות משבר הקורונה? מסתבר שהנתונים מפתיעים לטובה, כשמדובר במשבר עולמי שפוגע 'בכנף' של כל העסקים בעולם כמעט. למשל, במחצית השנייה של שנת 2019 בוצעו למעלה מ 14,000 עסקאות נדל"ן בישראל, מה שמעיד על כך שלמרות המשבר, שוק הנדל"ן בארץ חי נושם ובועט. לפי סקר חברת BDI מספר העסקאות משקף עלייה של 36% מול שנת 2018 כך שיש לנו סיבה לאופטימיות. יחד עם זה, כמובן שענף הנדל"ן בשל נפח התקציבים המושקע בהרמת כל פרויקט חדש ובתשומות הבנייה המתייקרות, נמצא ברמת סיכון גבוהה מאוד.

אין ספק שיש גם קבלנים וחברות בנייה שנפגעו קשה ממשבר הקורונה ושתזרים המזומנים שלהם ומסגרות-האשראי שלהם נפגעו משמעותית וגרמו או להקפאת פעילותם או אפילו לנטישתם את הענף. כמו כן, בעיות בטיחות באתרי בנייה ומספר נמוך של מפקחי בנייה וקונסטרוקטורים גרמו ללא מעט תקלות חמורות ואף לאובדן חיי אדם. בשנת 2019 למשל נהרגו באתרי בנייה בישראל 24 אנשים-פועלי בניין, נתון מעורר דאגה לכל הדעות. לענף הבנייה בישראל נזקקים היום כוחות מקצועיים תומכים בנושאי בטיחות ואיכות בנייה. זה פקטור משמעותי וקריטי שצריך לפתור אותו, כולל בחקיקה. שנת 2019 נסגרה עם בערך 50,000 התחלות בנייה, אבל במהלך שנת 2020 ובעקבות משבר הקורונה חל עיקוב בהתחלות-בנייה כמו גם במסירת דירות חדשות שכבר נרכשו והליכי הבנייה שלהן מתעכבים.

נשיא התאחדות הקבלנים הביע דאגה מצמצום התחלות-הבנייה ומהעובדה שבשל הקורונה הוועדות המקומיות לא יכולות להתכנס לקבלת החלטות ולהנעת תהליכים כפי שהן עושות בשגרה נורמטיבית. למרות המשבר, עוצמתן של חברות בנייה בישראל היא דומיננטית וחיונית ותפקידן להמשיך להוביל את המשק גם בתנאי המשבר, תוך קבלת סיוע רלבנטי ממשרדי הממשלה בהתאם לתקופה הנוכחית.

מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם

תוכן עניינים
אהבתם את המאמר? שתפו!
התקשרות מהירה
050-6725005
או השאירו פרטים ונחזור אליכם
מה חדש באתר?
Open chat
שלום וברכה!
אני אודליה דדון מנכ"לית החברה.
אני כאן כדי לסייע לכם במה אוכל לעזור?
Call Now Button